Hva har man krav på av dagpenger?

Spørsmål:

Har jobbet 40% hos min arbeidsgiver i rett over seks måneder nå, og rett over nyttår ble han nødt til å si meg opp pga ufoutsette hendelser og mindre arbeid.

Ser på NAV at man må ha hatt en minskning på minst 50% i arbeidsmengde, men dette går jo ikke for meg som kun har jobbet 40%? Har jobbet en del ekstratimer, så totalt har jeg nok jobbet mer enn 40% hver måned, men på papiret har jeg kontrakt på 40%.

Kontrakten var et vikariat som gikk fra juli 2013 til mai 2014. Nå er jeg altså uten jobb.
Vil jeg få blankt nei om jeg går til NAV i morra?

Jeg søker aktivt etter jobb og var i intervju nå på torsdag, uten hell, dessverre...

Svar:

Som det står på nav.no:
"har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent"

Det står ikke at det er et krav at du skal ha jobbet i 100% stilling for å ha rett til dagpenger. Ettersom din arbeidsavtale definerte 15 timer(?) som arbeidstid hver uke, og du nå ikke har jobb, så er jo din arbeidstid redusert med over 50%.

I tillegg står det: "har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt"
Dette vil si at du må ha hatt over 127 867,50 i arbeidsinntekt i løpet av 2013 for å ha rett på dagpenger (Ref: Grunnbeløps-satser).

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar