Markedsøkonomien svar på dagens miljøutfordringer? På hvilken
måte? Ser ikke for meg at markedskrftene på egenhånd vil føre til en
optimal miljøløsning.
Hvilke insentiver har bedrifter til å være miljøvenlige i markedet? Hvis
bedrift A og B produserer samme vare, men bare bedrift B bryr seg om
miljøvern, vil A sikkert være mer lønnsom og dermed vinne i markedet.
Det som kan skje er at bedrift C, som produserer et annen produkt,
betaler bedrift A for å redusere sine utslipp. Dette for å redusere de
eksterne virkningene A har på C sin produksjon. Men dette ser vi aldri i
praksis i økonomien.
Om alle konsumentene faktisk hadde brydd seg om miljøet, hadde saken
vært en annen. Da kunne bedrift B produsert varen dyrer, men
miljøvenlig, og likevelt vunnet markedet. Skjer dette? Neppe. Uansett er
det for mange som lyver og skjuler produksjonsmetoder, vil jeg tro.
Med offentlige miljøpolitisk virkemidler har derimot bedriftene
insentiver til å tilpasse seg en optimal løsning (økonomisk og
miljømessig). Da tenker jeg på:
1) Direkte utslippsregulering (eller regulering av produksjonsmengde).
2) Avgift pr enhet utslippsmengde.
Med intensiver til å tenke miljø vil markedet kanskje rette
oppmerksomhet til innovasjon av produksjonsmetoder. Og reguleringer vil
settes slik at det faktisk lønner seg å rense/redusere utslipp og
lignende. Omsettelige kvoter hjelper også.
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar