Markedsøkonomien svar på dagens miljøutfordringer? På hvilken måte? Ser ikke for meg at markedskrftene på egenhånd vil føre til en optimal miljøløsning.
Hvilke insentiver har bedrifter til å være miljøvenlige i markedet? Hvis bedrift A og B produserer samme vare, men bare bedrift B bryr seg om miljøvern, vil A sikkert være mer lønnsom og dermed vinne i markedet.

Det som kan skje er at bedrift C, som produserer et annen produkt, betaler bedrift A for å redusere sine utslipp.  Dette for å redusere de eksterne virkningene A har på C sin produksjon. Men dette ser vi aldri i praksis i økonomien.

Om alle konsumentene faktisk hadde brydd seg om miljøet, hadde saken vært en annen. Da kunne bedrift B produsert varen dyrer, men miljøvenlig, og likevelt vunnet markedet. Skjer dette? Neppe. Uansett er det for mange som lyver og skjuler produksjonsmetoder, vil jeg tro.

Med offentlige miljøpolitisk virkemidler har derimot bedriftene insentiver til å tilpasse seg en optimal løsning (økonomisk og miljømessig). Da tenker jeg på:
1) Direkte utslippsregulering (eller regulering av produksjonsmengde).
2) Avgift pr enhet utslippsmengde.

Med intensiver til å tenke miljø vil markedet kanskje rette oppmerksomhet til innovasjon av produksjonsmetoder. Og reguleringer vil settes slik at det faktisk lønner seg å rense/redusere utslipp og lignende. Omsettelige kvoter hjelper også.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar