Spørsmål:

Hei.
Priser varierer med tanke på kunnskap osv.
Men er det er norm at man fakturerer timer fra man drar fra kontor/forrige kunde?

Hvordan er dette?

Svar:


Vanlige er vel å fakturere fra du kommer, men så gjerne påbegynte timer. Dvs hvis du har en 20mins jobb fakturere du en time uansett. Så lenge du er klar ovenfor kunden hvordan du fakturerer kan du jo velge dette selv.

Jeg mener dog det blir litt uoversiktelig for kunde om du skulle fakturere fra forrige kontor, for hvordan skal kunden vite hvor du har vært før du kommer dit? Blir litt som når man bestiller en taxi, der har man hvertfall maxpris på bestillingen. Du kan jo f.eks ta 500spenn bare for å møte opp (uavhengig hvor du er hen) og så fakturer pr påbegynte time.

Jeg så en faktura fra Westronic i dag som hadde hatt en jobb på fergen jeg jobber på.

Der fakturerte han 5 timers arbeid pr stk 980,- + mva
Videre fakturerte han 2 timer for kjøring til og fra/venting på kai: 750,- + mva
Videre fakturerte han 96 km x 7 kr pr km.

Det er vel en del dobbelfakturering og, at en fakturerer en kunde full pris på kjøring, og km, for så å kjøre til neste kunde som gjerne ligger 5 min fra siste jobb, men som samtidig ligger 45 min fra "kontoret", da fakturerer en ofte 45 min, og full km.

Samme på et bilverksted. Mekanikeren får betalt 7,5 time pr dag. Mens en jobb gjerne bare tar 1 time, 15 min, så faktureres kunden 2 timer. Han starter på neste jobb, den tok gjerne bare 35 min, da faktureres 1 time. Da har han fakturert kundene 3 timer, mens verkstedet utbetaler lønn på 1,83 timer.

Med andre ord kan en mekaniker skaffe verkstedet fakturerbare timer på 10 timer dagen, mens det rette ville være 7,5 timer.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar