Spørsmål:

 Hei, Jeg vurderer å selge leiligheten min nå snart, siden det ser ut som jeg kan tjene en liten slant på det + at jeg selvfølgelig vil bo et annet sted.

 Jeg ser rundt på nettet at det koster bortimot 40-80 000,- for å selge gjennom en megler.

Vet du om det finnes noe som er billigere?

La megleren gjøre jobben
Veldig kjipt om jeg f.eks får solgt med 80 000 gevinst, men så må disse til megler. Ser også noen selger selv, men det er hovedsaklig folk som holder på å utdanne seg som eiendomsmeglere. Finnes det en mellomting?

Må også nevne at jeg ikke har solgt leilighet før, så har ikke så mye peiling på det. Holder det med verdivurdering, eller er det kun for refinansiering og slikt? Det er mer jeg lurer på, men får se hvor mange som kan noe innen dette emnet først.

Svar:

Husk at en megler sitter med mye innsikt du ikke har. Megleren jobber jo med dette til daglig, og han vet hvordan han skal besvare spørsmål for å holde folk interesserte etc. De vet også masse om markedet, og de kan svare på tekniske spørsmål (f.eks. hvordan transaksjonen og eventuelle forsikringer vil fungere).

Meglerne har altså såkalte komparative fortrinn, og det er derfor de kan ta seg så godt betalt. Før du tar stilling til om du vil selge selv: Sjekk gjennom alt du må gjøre, hvor lang tid det vil ta og se om folk synes det er "ekkelt" å kjøpe direkte av selger. Det føles mer profesjonelt å kjøpe av en megler enn selgeren selv. Du blir jo tross alt veldig partisk, og det kan være ekkelt å legge inn bud direkte til eier. 

Tenk nøye igjennom beslutningen din
Si prisantydning på leiligheten din er 2 mill, og en megler klarer å få 2 050' for den, mens du kanskje bare klarer å få 1 960. Da taper du på å ikke bruke megler, dersom han koster under 90 000. Meglerhusene har helt sikkert kvantumsrabatter og liknende på annonsering også. Jeg hadde tenkt på hva jeg hadde spart, kontra hva jeg kan tape på å ikke være god. Du må også bruke en del tid på å sette deg inn i ting, og det er tid du kunne brukt på andre ting som ga inntekt. F.eks. jobbet overtid.

Det er kjedelig å måtte sitte igjen med en kjempestor jobb etter å ha vurdert et meglerhus til å være overflødig når du først er i gang med å selge. Mitt råd er i hvert fall å først høre med noen meglere om hvilke prisantydninger de har til jobben med å selge leiligheten din, deretter se etter en prisantydning på leiligheten for så å ta avgjørelsen med om det vil være lønnsomt eller ikke å leie inn noen for å selge for deg eller å gjøre det selv.

På generell basis vil jeg bare si at eiendomsmeglere finnes på markedet av en simpel grunn; de dekker behovet til veldig mange som verken kan eller vil selge leilighetene og husene sine selv. Om du er heldig med å skaffe deg en god megler, så vil jobben med å selge leiligheten bli mye, mye enklere.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar