Velge forsikringsselskap

Spørsmål:

Hei, hvilket forsikringsselskap er det beste? Hvilket skal jeg velge? Ser at det er mange gode annonser på internett med forskjellige priser - men har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for enda. Kan du veilede meg?

Svar:

Et godt tips til dere under 23 år som skal ha bilforsikring: Skaff dere et enkeltpersonforetak!
Tidligere betalte jeg 24 000,- i året for full kasko på bilen med 10% bonus. Her utgjør tillegg for ung alder en stor del av beløpet. Så omregistrerte jeg bilen over til enkeltpersonforetaket mitt, og endte opp med en årspris på rundt 7 000,- for akkurat samme dekning og egenandeler.

Hele trikset er: Når man starter ny forsikring på firma, får man 60% startbonus uansett hvilken bonus man har fra før, samt at risikotillegg for ung alder forsvinner! Det beste av alt; når jeg fyller 23, og det er ikke lenger beregnes ung-alder-tillegg på privat forsikring, kan jeg flytte forsikringa over på meg privat igjen og få med bonusen på 60%

En liten ulempe er at bilen må omregistreres til firmaet - en kostnad som varierer fra bil til bil. Jeg betalte rundt 5 500,- men det har jeg tjent inn på fem måneder!

Det er gratis å opprette enkeltmannsforetak (f.eks. "konsulent"), og man må levere forenklet selvangivelse for næringsdrivende - noe som er så og si like enkelt/vanskelig som vanlig selvangivelse. Skattepengene vil også komme noe senere siden du lignes som næringsdrivende, men i mitt tilfelle sparer jeg ca. 17 000,- hvert år (med unntak av de 5 500,- i omreg.avgift første året). Da venter jeg heller to måneder på skattepengene, som uansett ville blitt brukt på dritt i løpet av sommeren
.

Superforsikring får du i alle selskap. Hvor enkelte selskap tilbyr enkelte goder som andre ikke gjør. Codan med sin dekning hvor du får dekket rens av bilen om du søler kaffe i setet eller ungen din spyr ned hele baksetet - IF med sin "nøkkelforsikring" om du mister nøkkelen og må ha ny. Gratis skift av rute er ikke mye poeng når Mekonomen tilbyr dette gratis for alle som har kasko på bilen.

Dette med firmabil så er det slik at du med en skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver hvor du har kjørt skadefritt i minst 3 år får 50% startbonus i stedet for 20%.

Europeiske reiseforsikring er IF sin. De har ikke endret navn på den siden navnet/produktet er så kjent som det er etter mange år.

Tjenestetorget.no og Forsikringsselskap.org er to portaler som Kelkoo ect hvor du på 1-2-3 kan innhente tilbud fra mange selskap ved å legge ut forsikringene dine på anbud.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar