Bokanmeldelse: Jeg lever, pappa!

Jeg lever, pappa! Foto: Ark
Bokanmeldelse: Jeg lever, pappa!

"Jeg lever, pappa!" er en fortelling fra en Utøya-overlevende og hennes far om hva som foregikk 22. juli. Gjennom skildringer fra henholdsvis Utøya og regjeringskvartalet får man en oversikt over hendelsene som utspilte seg denne dagen. I tillegg vil følelsesforholdet mellom en bekymret far og en livredd datter dukke opp som en rød tråd gjennom hele boken.


Jeg kjøpte boken da jeg er (veldig) interessert i krimsaker - og spesielt 22. juli. Har nærmest slukt alt materiale fra nettaviser rått tidligere, så jeg hadde en ganske klar idè om hvilke skildringer boken kom til å fremme.

Hva synes jeg om boken?

Det er lett å si at man har "hørt alt før" og at noe særlig ny informasjon ikke blir tilgjengelig gjennom skildringene til en overlevende på Utøya. Gjemmestedet og posisjonen til forfatteren bar preg av at nærkontakten med Breivik var satt til et absolutt minimum, noe som gjør at mange av historiene i boken kommer fra helt andre mennesker enn hun som står som forfatter.

Akkurat det mener jeg preger boken i negativ retning.

Farens historier er av en noe annen karakter. Han har tidligere vært journalist i VG og har en god penn, noe som kommer godt frem fra skildringene sine.

Om du ønsker å lese èn bok fra Utøya-hendelsen som tar for seg flere perspektiver gjennom øynene til flere personer, så er det en ganske god bok. Du får et overblikk over hvordan de forskjellige menneskene hadde det på de forskjellige gjemmestedene på øya. I tillegg gir boken god dynamikk gjennom at det er to historier som "kræsjer" inn i hverandre - og som gjenforenes på Sundvolden hotell sent om kvelden den 22. juli.

Skal jeg gi et terningkast basert på leseropplevelsen jeg hadde, så er jeg nødt til å gi den 4. En bok som er spennende og givende for deg som er interessert i tragedien som utspant seg på Østlandet den dagen, men som gir lite ny informasjon om du tidligere har lest XX antall "overlevelseshistorier" fra Regjeringskvartalet og Utøya fra før av.

Kjøp boken her hos Ark: "Jeg lever, pappa!" (link).

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar