SMS-tjeneste

De pleier å helgradere seg nokså godt i denne "avtalen" du må kysse over. Og alle, 99,99% gidder jo ikke lese den. Men hvis det i utgangspunktet var en gratis tjeneste når du ble medlem, som plutselig ble betalingstjeneste SKAL du få opplysninger om prisendring på forhånd. Dette er etter loven. Så selv om du har bekreftet et medlemskap som koster penger, skal du selvfølgelig få opplysninger om prisene.

Jeg har selv opprettet tjenester for overtaksterte SMS-meldinger, og vet hvordan dette fungerer helt og holdent. Det som er problemet er at veldig mye av pengene som blir trekt via overtaksterte SMS (altså, slike medlinger som koster penger) går til telehor. Jeg husker ikke hvor mye det var, før var det 40% til telehor og 60% til dem som eide tjenesten. Av disse 60% som blir igjen, må det skattes her og der. Det rare er at det ikke skal skattes av SMS-tjenester. Det betyr, at hvis du som privatperson oppretter overtakserte meldinger - kan du ta ut dette i cash, uten å måtte skatte!

Hvis du har 3000 spenn, start opp en SMS-tjeneste. Lag en type sex-telefon og tjen rått med penger. Ulempen er de høye kostnadene for å opprette slike meldinger. Men jeg hadde noe genialt. Et PHP-script som jeg la i en bestemt mappe på et webhotell med en database. Dette scriptet samarbeidet direkte med telehor, slik at jeg kunne sende SMS i (nesten) sanntid. Via scriptet kunne jeg generere ulike kodeord og alt mulig, aaaalt.

F.eks. Du sender kodeord VITS til 1234. Da leses dette av PHP-scriptet, som tolker det som å sende en random vits tilbake til avsender som overtaksert SMS a kroner 3.

Det var et enkelt eksempel. Men hvis jeg IKKE hadde oppgitt prisen på forhånd - da hadde dette vært ulovlig. I meldingene jeg sendte sto det alltid hva meldingen kostet i slutten av meldingen. Hvis det var et abb, sto det "stoppe tjenesten? send STOPP til 1234." e.l. Bah. Er jo så enkelt.

Etter MVA, operatøravgift o.l. sitter Uweb igjen med ca 3.50 pr 10 kroner. Jeg trur derfor dem neppe er intressert i å krangle seg frem til frefundering av slikt, da telehor på ingen måter gir etter for dette. Da blir det et rent tap for Uweb.

Nå virker det som jeg støtter Uweb. Men det gjør jeg faen ikke! Jeg er drittlei reklamer og lureri som man ofte finner i ukeblader og på MTV. Er jo helt idiotisk. Fjortiser med kontantkort som ikke vet hvordan dem stopper en tjeneste etter å ha kjøpt Crazy Frog eller en eller annen gifs på mobilen (som man får gratis på wap.)

Man kan også ringe telehor og sperre nummeret for teletorg og overtakserte SMS.

Dem kan brenne. Som resten! Reis sak mot Forbrukerombudet. Dem har ikke særlig tillitt til slike SMS-tjenster fra før av. Jeg har selv vurdert å klage etter at TV2 har sendt en reklame type: "Vinn treeeeedveeee tuuuusen kroner. Vil duuuuu vinnneeee treeeeedve tuseeeen kroner. Alt du trenger å gjøre er å sende kodeord *lol?* til 1234." Også står det i liten melding nederst, kroner 15 pr SMS.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar