Veldig mange av oss ønsker å begynne å spare penger. Det å se alle pengene forsvinner hver eneste måned i faste utgifter vil etter hvert begynne å bli svært deprimerende, noe som kan gå ut over både samboerskap og andre relasjoner. Men er det egentlig så vanskelig å bygge opp en liten "buffer" på sparekontoen? Hvor mye skal egentlig til?

 Jeg er utdannet økonom og kan svare godt på det spørsmålet.
 Hva tjener dere i mnd? Hva er netto utbetalt hos begge? Hva koster huset ? Eier eller leier dere? Det er komplett umulig for meg å forstå at dere ikke skal klare å legge opp buffer.

 Når jeg hører om biler med 30k utgifter, snus, burgere, og røyk, og adams matkasse på toppen, ja da faller jeg av lasset. Da sier det meg at her er MYE å ta fatt i, diverre! UANSETT hva slags økonomi du har - har du mulighet til å bygge deg opp en buffer. U-A-N-S-E-T-T. Selv en sosialmottaker har mulighet til det.

Det gjelder enkelt å greit bare å leve 10% under evne, istedenfor å leve fra hånd til munn. Det er lekende lett. For meg personlig er tallene du skriver utrolig høye - sammenliknet med min økonomi. Jeg får dagpenger fra NAV, ca 12 000 pr mnd. Det skal gå til husleie, bil og alt av utgifter som forsikring, mobil osv. Selv jeg klarer å sette av penger til en buffer.

Noe som er greit å ha, da jeg f.eks. sist mnd hadde 3000 i tannlegeutgifter som kom litt brått på. Kredittkort som buffer er bare dumt. Bare det at du skriver at dere har bestilt matkasse for å hindre impulskjøp i butikken er varsko her et signal på at dere (kanskje) ikke er helt økonomiske. Matkasser er dyre og unødvendige syns jeg. Mitt tips til dere er å sette opp flere kontoer, der f.eks. en konto er øremerket bil, en annen er øremerket mat. Når jeg hadde samboer hadde vi et felles matkort der begge satte inn 2500 hver pr mnd. 5000 totalt, så når vi handlet brukte vi kun det kortet - og ble det noe til overs på slutten av måneden gikk vi gjerne ut å spise eller noe annet kjekt. Det fungerte veldig greit, da begge tenkte på den andre part når vi handlet.

 All inntekt på en egen konto - deretter faste autotrekk til diverse kontoer. Da går du aldri i null på slutten av måneden. Det er iallefall mitt råd til dere. :) Selv har jeg 12k, der 5k går til bolig, 1k til forsikringer, 1k, til buffer, 2k til mat, 2k til bilen - 1k til diverse. Easy peacy! ^^

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar