Hei Trenger noen tips fra dere som driver denne bloggen. Ser at dere skriver en god del om forbrukslån, kredittkort og privatøkonomi, så tenkte at dere kanskje kunne hjelpe meg litt!

 Jeg har ikke hatt noen mulighet oppigjennom livet og spart så mye penger, og jeg har som regel hvert veldig uheldig mtp bilreparasjoner og andre utgifter. Har også hatt en mor som tok alle mine konfirmasjons penger som var til bolig etc så dere skjønner greia.

 Jeg er også en person som er fornøyd med hus,bil og kone. Og trenger egentlig ingen rikdom utover det, såfremt jeg ikke vinner penger. :wink: Nå har jeg endelig fått bolig, 2 biler fast jobb og samboer med fast jobb. Ting går greit men sliter med og opprettholde en buffer. Istedenfor sparing så har vi et kredittkort. Eller det vil si: vi har flere kredittkort.   Så uten og dømme meg for å være dum når det kommer til penger så lever jeg på kreditt som buffer.




Jeg er ellers flink med penger og har full kontroll på alle utgifter. Går igjennom hele økonomien nesten månedlig og sparer 50 lapper som jeg kan, feks si opp netflix de mnd jeg ikke trenger det etc. Men vi er for glad i og heller ta en burger enn og legge de til sparing på buffer. Vi har et mastercard på 30.000 som er vår buffer.

 Vi betaler inn 2.250kr i mnd så lenge den er i minus, 350kr er minimumbeløp. Når den er i 0 så bruker vi den ikke såfremt ikke vi må på verksted eller kjøleskap etc går. Vi har ingenting annet på avbetaling eller noe annen gjeld utenom huset. Spørsmålet her er jo egentlig: Er det så galt og ha et mastercard på 30.000-50.000 som en trygg buffer? Burde jeg finne en annen "buffer" enn kredittkort eller kan det være en rimelig løsning?

Hvordan kan jeg gjøre bruken av mastercard billigst mulig? Etter og ha prøvd flere så har jeg endt opp med Santander sitt på 17% rente. Noen tips? :)

Svar:

 "Er det så galt og ha et mastercard på 30.000-50.000 som en trygg buffer?"
Såklart er det idiotisk, du betaler mye mer enn 30k tilbake hvis du lar det gå til renter. Slik jeg tolker det er dette mer regel enn unntak.

Grunnen til at du ikke klarer å spare opp buffer er fordi du spiser for mye burger og betaler renter på det.

Hvis du ikke har mer selvkontroll enn som så er det bare å klippe kredittkortet så tar det ikke lang tid før bufferen er oppspart.
Ser for øvrig ut som skandiabanken sitt kredittkort har 15% rente, litt usikker på om du er ute etter gode råd eller kredittkortet med lavest rente fordi du skal fortsette å bruke penger som en tulling. Har du lyst til å spare så slutter du å kaste bort penger på unødvendige renter på mastercardet.

 I løpet av et år vil du da ha bufferen du snakker om. Gjennomgå forsikringer. Bruker dere så mange km som dere betaler for bilforsikringen?

Bruk finansportalen.no. Kan være mange tusener å spare. Legg gjerne ut alle forsikringene deres på anbud. Kan ta en time eller to, men besparelsen kan være stor. Du er en pirat. Du trenger ikke Netflix. Last ned Popcorn Time. Begrens burgere til et minimum. Kjøp aldri ting på bensinstasjon. Det er å kaste bort penger.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar