Kan man komme seg unna NRK-lisens?

Spørsmål:


 Etter å ha fått besøk av en innleid TV-inspektør fra NRK for omtrent et år siden, ble jeg også en av de få som ble skrevet opp på NRK sin faktureringsliste. Jeg visste ikke hvem det var, og lot fyren som heldigvis i motsetning til det mange andre har skildret her, var ganske hyggelig, få se at jeg hadde en TV. Alt dette er i og for seg greit, men i det mange mener er bra og riktig synes jeg som den andre halvparten at jeg selv dreit meg ut. Fair enough.

 Jeg betalte lisenspengene det første året, da jeg hadde greit med penger og ikke tenkte noe over det. I dag er jeg fortsatt student, og det eneste jeg bruker Getboxen til er internett og PlayStation, muligens litt YouTube og BBC Brit. Jeg har med andre ord ikke tid til å se på TV, og jeg har heller ingen interesse av det. Med grunnlag i dette søkte jeg gjennom forumet her, og fant en håndfull tråder angående NRK-lisens og studerte dem nøye.

Dette fordi jeg hadde fått kringkastingsavgift nr. 2 i postkassa i januar / februar i år. Etter mailutveksling viser det seg at de nå har oppjustert kravet mitt til 1610 kroner - altså 110 kroner mer enn det opprinnelige kravet i og med at jeg ikke har betalt NRK-lisensen på en stund.

Kan de gjøre dette? Er det min skyld at jeg ikke visste at man måtte hoppe av betalingstoget før det la ut på en ny reise? Hvilke "smutthull" eller gode argumenter kan jeg bruke i mot og hvaslags kort kan jeg spille nå? Siste utvei blir jo å betale den stive prisen, for meg som fortsatt er student, men er av prinsipp mot systemet da man ikke kan velge om å abonnere på kanalen og jeg heller ikke bruker den for øyeblikket.


Svar:



Hei, Ettersom du sendte inn oppsigelsen din 10. februar og fakturaen du har mottatt dekker perioden 1. januar til 30. juni var du nok for sent ute med din oppsigelse i denne omgang.

 Antar at du vil måtte betale denne, men du vil da ikke motta flere fakturaer fra nå av.

 Du kan ikke nekte for at statlige selskaper har ganske mange goder som private aktører bare kan drømme om.

 - For få år siden klarte forbrukerrådet å få til felles oppsigelsestid i diverse bransjer (TV, Internett etc) slik at de fleste idag (finnes fortsatt noen få unntak) har ut denne måneden + neste måned. Merkelig hvordan et statlig organ som Forbrukerombudet syns 3 mnd var for mye, selv om NRK-lisensen kan ha 6 mnd oppsigelsestid..

- Purregebyr fra statlige selskaper (Lånekassen, NRK, Årsavgift, restskatt, etc etc) er alle høyere enn hva private kan kreve (fordi staten setter begrensinger på alle enn seg selv).

 - Etc etc

 Om man vil se litt større på det, kan private aktører, nettverk og NGOs gjøre ting stater ikke kan, som eventuelt gjør at staten blir mer eller mindre tvunget til å ta stilling til eller føye seg etter de voldsomme endringene til grupper og enkeltpersoner. I denne forbindelse en folkeaksjon for frivillig abonnementsløsning på NRK, som ikke ville vært annet enn det mest logiske og praktisk beste alternativet, på lik linje med HBO og Netflix sine løsninger.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar