Jakten på en overgriper på TV


Okay, for dere som ikke har sett programmet - også kalt "To catch a predator" på Dateline - kan dere laste ned episode 2 av den "norske" versjonen her. (PS: Den norske versjonen har 90% innhold fra den amerikanske, bare med norske kommentatorer før og etter)

Noen andre enn meg som mener at dette programmet er horribelt fælt? Ikke som i dårlig, men som i direkte grusomt? Og jeg tenker ikke på at folk er pedofile, men på måten hele programmet er satt opp på, hvordan de utfører sakene, og at det faktisk blir vist på TV?

For å oppsummere raskt, handler programmet om en gjeng med folk som kaller seg "Perverted Justice" som sitter i et nabohus eller i en van, utstyrt med datamaskiner og internettilgang og chatter på internett.
De gir seg ut for å være 12-14 år gamle, og leter etter folk som vil ha sex med dem.

Etter at de har fått noen "på kroken", lokker de dem til et hus i nærheten av der de sitter, venter til de kommer inn for å hilse på den 12-14 år gamle jenta, før hovedmannen bak programmet stiger frem fra et skap eller rundt et hjørne, og overrasker den som ble lokket.
Spørsmål stilles, mannen som blir lokket forklarer, og det hele avsluttes med arrestasjon.

Nå over til saken:

Chattingen

Jeg innrømmer her og nå at jeg ikke kan fordra pedofile. Personer som vil utnytte små barn mot sin vilje bør kastes inne og nøkkelen svelget.

Nå når det er sagt, må jeg si jeg stusser veldig på måten de lokker dem på. Det er jo faktisk ikke slik at de sitter med et "barnlig" kallenavn på chattekanalen og venter på at skitne eldre menn skal snakke med dem, de sier jo faktisk "hei, jeg er 14 år gammel, jeg er jente, jeg er alene hjemme, og jeg er kåt og/eller tørst på alkohol".

Altså, de lokker jo direkte folk som kanskje ikke nødvendigvis er så pedofile i utgangspunktet, men som kan bli fristet. Personer som kanskje hadde hatt fantasier, men som aldri hadde turt å spørre, og langt i fra drive overgrep!

Lokkingen

Under chattingen får de mennene til å nærmest skrive skitne ting til dem, så de skal ha beviser. Under det siste programmet hadde de en mann som ikke direkte skrev at han ville ha med seg kondomer. "Jenta" pushet han litt ved å skrive "betyr det ja eller nei? " osv. De som skriver rett frem "jeg vil ha sex med deg, og sjenke deg full" har jo soleklare beviser mot seg, men å måtte svare på det så direkte, så de kan ta deg for det, synes jeg blir litt "feigt" på en måte..

Avsløringen

Hovedpunktet i programmet er likevel når de blir virkelig avslørt, når selveste hovedmannen kommer ut, går mot dem og tar sin faste "why don't you have a seat over there?" for å snakke med dem.
Det jeg stusser mest over her, er måten de leser opp loggene for dem på, samtidig som de pusher dem veldig for å få dem til å knekke. "Jasså, du har alkohol med til en 13-åring?" Ja, lokkejenta ba jo faktisk fyren om å ta det med..

Dette er også den mest pinlige delen av programmet. Måten ofrene oppfører seg på, får det til å vrenge seg i magen min. Noen får jeg direkte hatfølelser mot, når de prøver å bortforklare seg om at de ikke ville hatt sex med jenta, når de også finner en pose kondomer, glidemiddel og alkohol i posen.
Andre synes jeg nesten mer synd på, som f.eks. en kristen mann som hadde fra starten av en stor mistanke om at det var en felle, siden han hadde sett programmet før. Mangelen av sympati er der fortsatt litt for min del, siden de faktisk gjennomførte det, men selv om alle angrer på det de har gjort, er det virkelig noen som direkte bryter sammen og angrer høyt og tydelig, og som også innrømmer de trenger hjelp.

Man kan selvsagt tenke seg at dette sies kun for å få sympati (som fungerer til tider for min del), og for å få saken til å virke mildere, men noen av menneskene ser jeg på en måte noe godt i, når jeg ser på programmet (selv om det er vanskelig via TV), og synes synd på. Likevel blir de overkjørt av programlederen som ikke tror på et fiber av det de sier, og pusher på dem at de blir arrestert, og at de er pedofile.

Arrestasjonen

Her er det ikke mye å si annet enn at det er amerikanisert til de grader. Masse folk står klare rundt hushjørner og gjerne roper "get down!" "put your hands behind your head!" osv. Pekende med våpen, stripser dem ned og dytter dem inn i bilen, fortsatt mens ansiktene deres vises til kameraene.

Konklusjon

Nå til den spennende konklusjonen!
Det er nok ikke til å stikke under en stol at dette programmet kan virke underholdene for mange på flere måter. Man ser også folk man misliker blir tatt hånd om, som kan gi både en falsk trygghetsfølelse, og/eller bare en god latter.

Det jeg synes minst om når det kommer til dette programmet, er måten de eksponerer personene på. Under hele programmet viser de ansiktene til de som blir tatt, personalia blir alltid lest opp før de viser klippet, og at de blir arrestert og satt i fengsel. I staten de driver på (Ohio) er det nemlig ulovlig å skrive/hinte til sex mot noen som er under den seksuelle lavalderen.

Det har uten tvil vært selvmord etter dette programmet, tenk familie, venner, personer du egentlig ikke kjenner, alle ser deg på TV mens du blir lagt i jern av politiet, dømt for å tenne på småjenter. Utstøtt fra samfunnet og 90% av arbeidsmarkedet, for evig tid. Noen av de som blir tatt er så unge som 18-19 år gamle, og får hele livet ødelagt!

Det er greit nok at de putter pedofile i fengsel, men å sende det på TV, med ansiktet og personalia over hele verden...?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar