Trafikkulykker hos politikerne


Problemet er bare det at når veiene blir bredere og "bedre" får en større andel sjåfører en trygghetsfølelse som gjør at de setter opp farten. Å si at det er en automagisk sammenheng mellom "bedre" veier og lavere ulykkesstatistikk blir feil, når man f.eks ser at 60-70% av alle ulykker (og nesten 80% av alle dødsulykker) skjer på europa- og riksveger (våre beste veier) når disse veiene kun utgjør 30% av veinettet. (Kilde: SSV)

Norge er et j*vlig krunglete land.. Der har du årsaken til de lavere fartsgrensene, og der tror jeg også årsaken til brorparten av forskjellen mellom ulykkesstatistikkene ligger. Norge har svingete og vanskelige veier. Konklusjonen burde jo være at vi må sette ned fartsgrensene på vanskelige veier enda mer, men klar, enkel og "fornuftig" populistlogikk fungerer slik:

Obervasjon 1: Sverige har høyere fartsgrenser enn oss
Observasjon 2: Sverige har lavere ulykkesstatistikk enn oss
Konklusjon: Der ligger svaret! Vi setter opp fartsgrensene også i Norge! Kjempelurt! (Denne argumentasjonen ble jeg faktisk møtt med av representanter fra fylkesstyret i FrP. Genialt.)
Resultat: Flere ulykker (og høyere prosentandel dødsulykker) fordi høyere fart = flere ulykker.

Trafikkveksten i Norge de siste 15 årene er på 40%, antall drepte har sunket med 25%. Bedre veier har lite av æren for det. Bedre opplæring, bedre biler og lavere fartsgrenser derimot..

Nei, nytter ikke å bruke ulykkesstatistikkene som hovedargument for utbygging av veier, det holder ikke spør du meg.. Bedre infrastruktur for å legge til rette for industri og næringsliv, javel, men ikke for å få færre ulykker.. er andre og LANGT billigere tiltak som fungerer bedre..

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar