Tjener politikerne for lite?


Nå er det ikke stortingspolitikerene jeg snakket først og fremst om. Mye av vegbudsjettet vedtass i andre forum (Fylkeskommunen, kommunene etc). Men en stortingspolitiker jobber nok mellom 60-70 timer i uka. Og har et ansvar som langt overgår mange av våre bedriftsledere som tjener 5 til 10 ganger så mye.

Jeg mener at underbetalte politikere er en stor risiko. Kanskje ikke i Norge, men i andre land er det et stort problem at politikere tjener så lite at de blir fristet til å ta i mot "ekstra inntekter"... Sammenligner en med næringslivet så tjener ikke politikerene mye... Snittlønn til en vanlig sivilingenør overgår jo hva de tjener på Stortinget...

Jeg vet om flere som gikk ned i lønn da de ble valgt inn på Stortinget. Det samme har vært tilfelle med folk som har havnet i regjering eller regjeringskontorene (statsekretærer, o.l.) - Men det er sikkert mange som gikk OPP i lønn også nå etter siste Stortingsvalg...

Det viktigste poenget er jo kanskje at hvis de dyktigste lederene får mye mer betalt i det private så hvorfor skal de da være interessert i å gjøre en "underbetalt" jobb som folkevalgte... "Vi får de politikerene vi fortjener" er det noen som sier... Men vi får også de vi er villige til å betale for... De beste lederene er nok IKKE politikere... I alle fall ikke i USA.

Men jeg reagerte litt på at du sa at representantene var underbetalt. Jeg mener fortsatt at de får lønn for strevet, og synes sammenlignninger med det private (ikke akkurat det du sa, men ligger vel mest penger der) næringsliv er irrelevant. Vet ikke så mye om lokalpolitikernes lønninger (varierende?). Skal ikke si mer om det i denne tråden.

Jeg mener i hvert fall at politikerne generelt tjener for lite penger, men dette er et yrkesvalgt de har gjort selv. Til tross for alt , så tjener de rett og slett for lite.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar