Ganske, eller skal vi si veldig, provoserende å se at de store gigantene kan presse prisene akkurat som de vil når det kommer til matvarer. Et slikt marked som er blottet for små utfordrere er faktisk veldig lite sunt for oss forbrukere...


.. men på en annen side må dette være et ideelt tidspunkt å få opp en ny matvarekjede på der man kan tilby konkurransedyktige priser. Rema, Kiwi og de "lavpriskjedene" går for å være så mye billigere enn alle andre, men dette stemmer jo faktisk ikke.

Flere pristester viser at de aller fleste kjedene ligger helt likt på de mest essensielle matvarene...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det er jo bare å droppe å handle på supermakedene og heller gå til den lokale innvanderebutikken , de har masse frisk frukt og grønnsaker , og masse importert mat , bare kutt ut grandiosaen og spiss sunt isteden.

Anonym sa...

Nå er det jo leverandørene som øker prisen da, at matbutikkene øker prisen er jo bare en følge av det.

mao, er ikke rema du må henge ut, det er stabburet, gilde osv.

Anonym sa...

Innvandrerbutikkene selger halalmat, ikke vanlig mat..

Anonym sa...

Så halalmat er ikke vanlig mat?! Er bare slaktinga som er anderledes, ikke smaken!

Anonym sa...

Kommer aldri til å sette mine tenner i halal mat.

Unknown sa...

Halalslakting er lik jødenes kosher-slakting med andre bønner og der dyret er vendt mot Mekka. Er man mot det ene er man mot det andre.

Problemet er forbrukerne som velger fabrikkprodukter og "næringsmidler" i stedet for mat.

Kjøp heller rett fra gården. Bortsett fra at Nortura (Gilde+Prior) har fått lobbyert sånn at det omtrent ikke er tillatt med gårdsslakting lenger...

Anonym sa...

Dumt å høre bemerkninger som innvandrerbutikker har kun halalmat, og jeg skal aldri sette tennene mine i det. - For det første innvandrerbutikkene har veldig mye frukt og grønnsaker, og det ligger ofte langt under norske priser, i tilegg har de mye tørrvarer til mye billigere priser; pasta, ris, mel, sukker og også boksmat. - Billigere og bedre er det også å kjøpe hos bøndene direkte; store kvantaer med poteter o.l. Ofte kan du få det ned i 3.50 i kiloen, ellers så bør vel nå harry handelen i Sverige øke med mange prosent. - Disse tre alternativene er ofte langt billigere enn de såkalte billigkjedene, og en kommer langt med en kombinasjon av dette. Håper snart de tradisjonelle matvareleverandørene går på en kraftig smel her i landet.

Anonym sa...

Dumme forbrukere kan takke seg sjølve for høge pisar frå eks. Stabburet, Gilde, Tine, osv. Lidl prøvde å lansere andre merker men folk ville ikkje. Dei fortsette å kjøpe Grandiosa, Zalo, Omo, osv. Heilt unødvendig for matvare-produsentane å ikkje ta seg grådig betalt når kundane sjølve har fjerna konkurentane.

Anonym sa...

Tro meg når jeg sier at det er ingen leverandører som ønsker å flagge prisøkninger uten godt begrunnede argumenter. Norgesgruppen står for ca 40 % av markedet for mange leverandører. Det er ingen kunde man ønsker eller enda mindre kan miste sortiment i. Leverandørene merker større konkurranse fra såkalte egne merkevarer som Eldorado, Jacobs utvalgte, first price. Kjedens egne merkevarer går stort sett til angrep på de store volumvariantene til merkeleverandøren. Dette svekker inntektene og tvinger leverandøren til å drive innovasjon til å finne opp nye produkter. Det koster. Så er det de som hevder at egne merkevarer presser prisen nedover. Tror nok Norgesgruppen ikke er så lei seg for prisøkningene, de kommer til å sette opp prisene på sine egne merkevarer og dertil tjene enda merer på de, siden de hevder å ikke ha så store interne prisøkninger. Husk at det norske markedet er ganske lite. Det gjør at investeringer i utstyr blir dyrt og krever langsiktighet. Når de ulike kjedene vingler og truer med delisting med kun kortsiktighet som syn, vil vi bli et enda fattigere matland fremover. Videre er det slik at vi i Norge har alt for mange butikker, i forhold til folketall. Det sier seg selv at ved halvert butikkmasse, ville hver enkelt butikk tjene mer penger, være større, hatt et litt større sortiment osv. Prisøkningene er like for alle kjedene, forhandlingene om betingelsene utgjør forskjellen. Norgesgruppen har betydelige bedre betingelser enn f. eks Rema 1000 og tjener stort på lavprissegmentet med at Kiwi alltid stort sett ligger rett etter Rema i pris. Hvorfor er ikke Kiwi billigst? Jo fordi de ikke ønkser det, de ønsker å melke.

Legg inn en kommentar