Og hvorfor skal jeg ta meg sommerjobb i en offentlig bedrift?
Jo, for jeg leser på VG sine hjemmesider at NAV nå skal måtte godkjenne trygdesnylternes ferie før de drar på ferie. Og dersom jeg tar meg jobb i NAV, så blir det ikke èn eneste trygdesnylter som får dra avgårde på ferie så lenge jeg hadde jobbet der.

For om jeg virkelig skulle fått meg jobb i NAV, så ville jeg avslått samtlige søknader fra folk som nylig hadde kommet til Norge med en "deilig å være i et land det ikke trengs å jobbe i"-holdning (dette er vel rundt 90 % av de som kommer til Norge nå sin visjon) eller folk som av andre grunner åpenbart kommer til å bedrive trygdesnylting.

Jeg tror NAV trenger meg. Og det gjør også det norske samfunnet.

40 kommentarer:

Anonym sa...

Tankeløst hode sover godt!!!!

Anonym sa...

Folk på Arbeidsavklaringspenger er ikke nødvendigvis trygdesnyltere da, men jeg kan forsåvidt forstå at det er merkelig om de skal leve livet 2-3 uker i Syden dersom de er på det man før kalte rehabilitering eller attføring. Men de som fikk midlertidig uføre, havner jaggu i samme suppa nå, for pengene deres heter det samme,- Arbeidsavklaringspenger. Det blir nok mye misnøye dersom de nektes ferieturer utenfor landets grenser :-) På den annen side er beløpet så lavt at de vel egentlig ikke har råd til ferie.

Anonym sa...

Vel, dette har fort vekk sin opprinnelse fra "noen" som ordner seg rettigheter og penger her, for deretter være rikmann i utlandet noen måneder/år.

Anonym sa...

er helt enig i bloggeren her,,,, vi burde faen meg ikke ha ferie noen av oss late svin som vi alle er... deriblant bloggeren her... tenk etter.. vi er på vei inn i det samme systemet som usa har... om du har råd der så får du en ukes ferie om du ønsker... uten feripenger selfølgelig.... jævla dumt å ha feripenger ikkesant?

Anonym sa...

feripenger er bare for folk som har så dårlig råd at de ikke kan betale ferien selv....

Anonym sa...

synes at alle som jobber i nav ikke skulle ha ferie i det hele tatt... og a t bloggeren her burde ta seg fast jobb der... DE trenger ett så lyst hode som han der....

Anonym sa...

Nei å være ufør,da har en verken feriepenger eller penger til overs til ferie. Og når de endelig kan det unner jeg dem det! Må være greit å komme seg vekk fra all mobbingen her i Norge;P Mange lever langt under fattigdomsgrensen. Men at en må spørre om lov for å reise til utlandet når en er under behandling utredning må da være helt greit?Tror ikke det er noen som hadde nektet noen en ferie så lenge det ikke er i veien for behandling.Men syns de kunne økt trygdene til de som skal leve hele livet på sulteinntekt. så kan de heller fjerne sykelønnsordningen. Hvorfor skal en få full lønn når en har influensa og ikke når en ect får kreft? kan uføre leve hele livet på så lite penger kan jammen vanlige friske folk takle trekk i lønna på en influensa.Tror det finnes mer misbruk der,folk tar ut sykedagene som fridager ect...så istedet for å hakke på alvorlig syke,ta en titt på "vanlige" folk,hva de driver med av snylting...

Anonym sa...

Er du så syk at du ikke kan jobbe så er du heller ikke i stand til å reise til utlandet!!!! Det er altfor enkelt å få sykepenger i dette landet!!!

Anonym sa...

Mye enkle folk der ute ser jeg...hva me folk som er revmatiske feks som blir bedre av sol å varme ect...du høres ut som en som tror det er som å vinne i lotto å være på trygd. sier mer om deg. You know nothing!Kjenner folk som virkelig sliter både med helsa og økonomi. Det er straff nok å bli varig syk om en ikke skal straffes ytterligere med å måtte tigge penger til strømregningen av foreldre ect.. Men når det gjelder sykepengeordningen er jeg enig. DER kan de kutte ned. Å få trygd krever faktisk en diagnose og utredning.Når en er i jobb er det bare å ringe inn til jobben å hoste litt etter en heftig helg på byn mandags morgen så har du fri med full lønn...har sett nok sånne eksempler...

Anonym sa...

sug kuk... Det er en jobb for deg! du er en idiot... håper en dag du får en sykdom som gjør at du blir 100% ufør så kan du se hvordan det er.. idot..

Anonym sa...

Er du syk og ikke kan jobbe, så kan vi være i stand til å reise til utlandet. Er ikke bare de med fysiske plager som får trygd, men de med psykiske også. Og da skal jeg være uskikket for å ta meg en ferietur? Jeg har begynt på skole igjen, og har mine skoleferier. Jeg har attføring (eller arbeidsavklaringspenger), og er på vei tilbake til det virkelige livet. Får ikke jeg lov til å reise utlands jeg da? Er det det enkelte av dere mener?
Jeg ba ikke om å bli dårlig.

Anonym sa...

Det er ikke alle med midlitidig uføretrygd som skal være under rehabelitering,eller skal være arbeidssøker.Folk med prosentvis uføretrygd,kommer også inn under begrepet midlitidig uføretrygd,og således også den nye trygden arbeidsavklaringspenger.Dette slår jo ikke så greit ut,syntes nå jeg,da.

Anonym sa...

Går over på det som nå er arbeidsavklaringspenger. Har hatt problemer, konstante smerter i musklene i flere år. Dette går utover både nattesøvn og hverdagen. Og måtte søke NAV om lov til og dra til utlandet synes jeg ikke er riktig at nav skal bruke penger på, systemet der er treigt nok som det er. Har hatt det som heter midlertidig ufør, var for ung til et annet vedtak. Har prøvd alt som er og prøve, med tom lommebok som resultat. Jeg har jobbet i mange år og synes ikke det er riktig at jeg og de i min situasjon får lide fordi systemet er oppe for alle våre nye også. At en kan jobbe noen uker og så ta med trygden hjem blir helt feil og blir derfor missbrukt. Jeg trenger ikke søke NAV om tillatelse til utenlandsopphold. Takken for 20-30 år i en tung dårlig betalt jobb er og havne på det minste i utbetaling, utenlandsferie er derfor ikke noe alternativ selv om sol og varme hjelper meg i hverdagen. Jeg er ikke lat, utnytter ikke systemet og blir provosert når det bare er det som kommer frem i media. Ser ut til at media styrer mye av politikken, men kan bare be de om å være forsiktig og ikke kjøre ensidig på missbruk. Kan ikke være vanskelig og forlange at en skal oppholde seg her til lands for og ha rett på en ytelse, av våre nye brukere i systemet men ikke en vanlig 14 dagers ferie en har jo som regel snakket med NAV om saksgang før en drar på noe slik. Når det gjelder det andre missbruket som arbeidsgiver er pålagt og betale vil ikke det bli mindre før det svir litt i lommeboken.Hvorfor pålegge arbeidsgiver mer i det private når det er i det offentlige det øker mest. Der tror jeg resultatet blir flere på Nav om det blir enda dyrere og ha folk i jobb, at det offentlige betaler for det offentlige gagner ikke det private. Jeg må klare meg på det lille jeg har, er gift så det går rundt men ikke mer enn det. Begynn i riktig ende i stedet for at alt går ut over alle.

Anonym sa...

Ingen velger å være syk....Alle som går på tu skulle nok ønske at de hadde vært frisk og kunne jobbe...Det ligger mange års utreding og dianose til grunn til å få Tu....For min del tok det over 10 år..med å prøve å jobbe,omskolering og atter tesing...Syk og dianoser har jeg hatt i over 30 år...Vil heller jobbe enn dette...Og reise bort når jeg kan og har penger...

Anonym sa...

Helt enig med du som har lyst på sommerjobb i NAV.

Hvorfor skal de få "lønn under ferien", alle vi andre vanlige arbeidstakere må ta fri/ferie med trekk i lønn når vi skal reise utenlands.
Og det er iøvrigt våre skattepenger som de betales med.

Anonym sa...

Tydeligvis mange her i den vide verden som har sendt hjernen sin på omløp rundt jorda.

Når man er på arbeidsavklaringstrygd, så må man samtidig utføre en form for aktivitet, dette foregår i en form av enten kurs eller jobb under trygge forhold. Mange av disse jobber akkurat som de fleste andre, 8 timer om dagen, men for langt lavere lønn/trygd. Dette er personer som har et kort eller langt sykdomsbilde bak seg, men som nå er på vei ut i arbeidslivet. Det blir helt feil å straffe disse med enda mere papirarbeide, dette kan føre til at mange rett og slett gir opp og heller avbryter hele opplegget, enn at de fullføre og kommer seg ut i ordinær jobb, som vil være det beste for hele samfunnet.

I Bærum, nabokommunen vår har man et prosjekt som kalles Mølla, hvor man har en gjenbruksbutikk, sykkelverksted, møbelverksted, reparasjoner av elektriske artikler + mølla-bussene. Hele 78% av de som er der kommer ut i arbeid igjen. Hvis man ikke ser lenger enn nesa si, så vil man heller ikke kunne se at dette faktisk er et bra tilbud. Som ikke burde straffes, men heller belønnes.

Jeg kan samtidig garantere blogg-eier med at han ikke burde tenke på sommerjobb i nav, da det jeg kan lese ut av hans ambisjoner og tankegang heller trenger et 3 måneders opphold her på Blakstad psykiatriske sykehus. Du kan ta det helt med ro, eller så gjør de små pillene at du oppfører deg rolig, du får full sykemelding samt sykepenger mens du er vår gjest. Vi skal ta oss godt av deg.:)

Anonym sa...

Tydeligvis mange her i den vide verden som har sendt hjernen sin på omløp rundt jorda.

Når man er på arbeidsavklaringstrygd, så må man samtidig utføre en form for aktivitet, dette foregår i en form av enten kurs eller jobb under trygge forhold. Mange av disse jobber akkurat som de fleste andre, 8 timer om dagen, men for langt lavere lønn/trygd. Dette er personer som har et kort eller langt sykdomsbilde bak seg, men som nå er på vei ut i arbeidslivet. Det blir helt feil å straffe disse med enda mere papirarbeide, dette kan føre til at mange rett og slett gir opp og heller avbryter hele opplegget, enn at de fullføre og kommer seg ut i ordinær jobb, som vil være det beste for hele samfunnet.

I Bærum, nabokommunen vår har man et prosjekt som kalles Mølla, hvor man har en gjenbruksbutikk, sykkelverksted, møbelverksted, reparasjoner av elektriske artikler + mølla-bussene. Hele 78% av de som er der kommer ut i arbeid igjen. Hvis man ikke ser lenger enn nesa si, så vil man heller ikke kunne se at dette faktisk er et bra tilbud. Som ikke burde straffes, men heller belønnes.

Jeg kan samtidig garantere blogg-eier med at han ikke burde tenke på sommerjobb i nav, da det jeg kan lese ut av hans ambisjoner og tankegang heller trenger et 3 måneders opphold her på Blakstad psykiatriske sykehus. Du kan ta det helt med ro, eller så gjør de små pillene at du oppfører deg rolig, du får full sykemelding samt sykepenger mens du er vår gjest. Vi skal ta oss godt av deg.:)

Anonym sa...

Hva er FERIE på Nav-språk?
Er det tur til hytta 1 mil unna ei ukes tid? Eller et par overnattinger i Danmark?

Førte året man får tidsbegrenset uførestønad(nå arbeidsavklaringspenger) har man ikke lov til å prøve seg i arbeidslivet uten at man mister stønaden. Derfor sitter man og venter et helt år uansett.

Jeg lider bl.a. av "nifse, stikkende, øyne og dårlig kroppsspråk", jeg er i besittelse av "en usynlig makt som gjør at mennesker som kommer nær meg blir som spunnet inn i et nett, og det finnes ikke helbredelse for meg". Dette er noe av det jeg har fått skriftlig av min arbeidsgiver.

Nå har jeg lett lenge etter noen som kan behandle meg, men har ikke klart å finne noen her i landet. Nav burde spandere en liten ferie på meg slik at jeg kan leite etter behandling i utlandet. Det ville lønne seg å finne behandling for meg slik at jeg kan komme tilbake i arbeidslivet og ikke belemre trygdesystemet for lenge.

Anonym sa...

Idiot, kort og greit.

Anonym sa...

Så bra at "kongen" har ambisjoner i livet, men allikevel så godt at han aldri hadde fått pølsefingrene borti noe som ligner på en forespørsel om ferie for de som er under denne ordningen. Men du "kongen" Nav trenger sånne som deg til å koke kaffe, men da som gratis arbeidskraft. For det er vel det eneste du duger til!!!!

Anonym sa...

Men hvor mange er trygdet etter å ha lurt lege, fysioterapeuter, psykologer/psykiatere, blodprøver, røntgen osv osv?

Det er nemlig litt vanskelig å være ufør uten å være det....(krever litt skole å sette diagnoser) Kan ikke blogger forsøke å få uføretrygd ved å bruke de metodene han mener en del gjør?

At folk ikke kan norsk kvalifiserer ikke til å være ufør, det at man har sett militærjuntaen voldta familiemedlemmer og deretter skåret av hodet eller hengt de i bærestolpen på huset, kan få noen ufør.

Jeg tror ikke Blogger bidrar til at flere blir arbeidsføre. Enten eller lissom..

Anonym sa...

Helt enig med NAV og "Kongen". Nåer jeg tar ferie får jeg IKKE lønn. Så egentlig kan de bare ta så mye ferie de vil men under forutsetning av at utbetalingene stoppes i den perioden. Må f.. være måte på. Og blir de syke i ferien så skal de f.. meg ha den igjen senere. mao. dobbelt opp. Er dritt lei endel av disse snylterne som faktisk ødelegger for alle oss andre.

Anonym sa...

Kjære dere da, selv er jeg på reahbiliteringspenger (nå arbeidsavklaringspenger) det utgjør 66% av tidligere arbeidsinntekt. Og siden jeg var selvstendig næringsdrivende da jeg ble syk, hadde dumme meg ikke tatt ut særlig mye i lønn.
Så jeg har vel en inntekt etter skatt på ca. 11 500,- Hvis jeg får innvilget ferie fra nav, så trekker de meg de ukene det måtte dreie seg om. Og som dere sikkert forstår er ikke en tre ukers ferie aktuelt hvis jeg da sitter igjen med nesten 3000,- i en mnd.lønn. Kan ikke leve av det vet du. Derfor skulle jeg gjerne hatt en jobb i steden for. Men den arbeidsgiveren jeg leter etter finnes ikke.....ennå..

Anonym sa...

Får en ikke betalt ferietid når en er i jobb? For noe pølsevev, og hvor jobber vedkommende som ikke får betalt når en har ferie. Ferieloven her i landet er regulert. Du har minst 10,2% feriepenger under ferie, hvis det da ikke er tarriffavtale om annet. Tror de fleste har 12% i stedet. Av en lønn på 350ooo ( Noe som er dårlig betalt) og oppover så kan du selv regne ut hva du har betalt i ferien. Om du ikke har feriepenger, så har du helt sikkert 1 mnd lønn+ dif tilsvarende % feriepenger. Så du har betalt ferie og har sikkert råd til og feriere. De mange som uforskyldt har blitt syke ( Da tar jeg ikke med de som utnytter systemet) Tror du det er frivillig og ramle ned fra en normal lønn til 10-12000 utbetalt i mnd. Du har ikke mulighet til og jobbe, ingen vil ha deg når de ikke vet om du kommer på jobb om dagen eller ikke. Økonomisk er du låst, selv om det ser ut som missunnelse at en "får" penger uten og jobbe. Vi som har noen år i yrkeslivet har vært med og betale inn vi også. Jeg unnskylder ikke trygdemissbruk, det er det som ødelegger for alle. Men det er uskyldige mennesker i dette. Som gjerne ville hatt en jobb og et normalt sosialt liv. En er avskåret fra dette både helsemessig og økonomisk. Hele samfunnet er basert på at ting koster, noe mange ikke har muligheten til og være med på og de isolerer seg. Vi som må gå på nav har ikke feriepenger, vi har utbetalt et måntlig beløp, 12 mnd i året, som sakt mange 10-12000 utbetalt. De som jobber har feriepenger, dette overstiger en vanlig lønnsmnd med mange tusen. Det har ikke de som går på Nav. Ikke avspor debatten med å slenge ut ting en ikke vet noe om. Jeg har lært mye om systemet Nav etter jeg ble syk og jeg går IKKE der for lettvinthetsskyld fordi jeg ikke gidder å jobbe. Jeg har ikke noe valg og skulle gjerne sett at livet var annerledes, slik som før, da jeg jobbet og følte at jeg bidro med noe. Så tenk før dere snakker. Jeg var frisk og gjorde det meste, slik er det ikke lenger og ingen ser på meg at jeg er syk. Kansje jeg også blir sett på som en miissbruker, ikke vet jeg. Men altså at dere ikke har betalt ferie når dere jobber er FEIL..... Oppjobbede goder vil dere som er heldig og har helsen i behold si, på Nav så er vel utregningen at ting deles på 12 mnd.

Anonym sa...

må få samme rettigheter som arbeidstakere da min 10,2% feriepenger av sykeog attøringspenger, av bruttoen, viss du er sykemld lenger enn 8 uker så får du ikke feriepenger ,et er en lov som sier att du får feripenger bare for 8 uker synnes ikke det er helt rett, hvis du blir langtids sykemld eller får attføringpenger så får du råd til å reise på ferie dette bør det rettes på fortes mulig

Anonym sa...

Her glemmes det vist et par ting.... nogen som er sykemeldte/ på rehabilitering / uføre. blir faktisk mye bedre av å være i varmen. Noen trenger rett å slett varme og tør luft for å overleve vinteren. Så slutt å være så misunnerlige. Faktisk alt for typisk for ola dunk.
Og at Nav skal få endda mere å gjøre nå, skremmer meg... behandlingstidene på nav er allerede langt unner pari... Mange er sykemeldte mye lengre enn nødvendig pga laaaaang behandlingstid...

Anonym sa...

Heia Norge.
Dere må slutte å sutre en del norske er vant med å få allt GRATIS penger fra NAV også.
Få ræva i gir og finn deg en jobb da kan du ha rett til ferie og bedre med penger. Ikke bare sove å vente på trygd.

Gulefugl sa...

Jeg er en av "snylterene" kronisk syk etter 26 år i arbeidslivet men arbeider så mye jeg orker. Skal NAV bestemme hvor jeg tilbringer ferien jeg har opparbedet meg rett til ?? NEI og atter NEI

Anonym sa...

At NAV skal godkjenne ferien min!!! Luksusproblem kaller jeg det, hadde jeg vært frisk så kunne jeg kanskje ha hatt lyst å reise på ferie.

Anonym sa...

NAV skal ikke bestemme hvor noen reiser på ferie, hvor lenge de er på ferie eller hva de gjør på ferien.

Men NAV skal forvalte et lovverk som stortinget har vedtatt, og når man er på ferie er det ikke rimelig at man får betalt.

kine sa...

For så å summer opp det meste som har blitt skrevet her..
Mange av dere mener at vi trygdede ikke skal få "lønn" hvis vi evt hadde dratt på ferie. MEN.. Dere får feriepenger hvert år. Vi får ingen ting. Og jeg må ha alt jeg får i løpet av en mnd. 552,- dagen er ikke stort å leve på, når husleie og strøm er dyrt.

Greit. Vi har en del snyltere, men kan ikke slå alle under en kam

Anonym sa...

Dere må gjerne overta min trygd, men da får dere også overta smerte helvete mitt. Skulle gjerne ha en kropp som lot meg sove hver natt, klarte og få meg trygt ned trappen og ikke minst kunne ha en jobb og ett sosialt liv og gå til.

Anonym sa...

Denne nyheten gjorde meg trist! Jeg går på AAP, og sliter med NAV. Har blitt så dårlig behandle, at jeg måtte gå til trygdesjefen til slutt. Ca. 120 000 i året, og ikke feriepenger. Jeg har allikevell fått reist med mennesker som tar hensyn til min helse og har betalt turen. Selv om jeg må si nei til mange aktiviteter, så har jeg allikevel fått glede. PS. Etter to år på AAP har jeg ennå ikke hørt fra NAV bortsett fra meldekort-torturen vi skal inn i nå. Ingen innformasjon eller plikter/rettigheter.

Sukk, blir deprimert ja.

Anonym sa...

Eg har hørt at dei som skal få sommerjobb i NAV må ha GOD i orden- og oppførselskarakter fra ungdomsskolen.

E.A.B. sa...

Vi kan jo bare legge ned velferdsstaten, sette barn med funksjonshemninger, adferdsproblemer, og andre plager ut i skogen for å dø, sammen med pensjonister, fn-flyktninger og alle andre grupperinger majoriteten kan peke ut.

Som et tiltak for å beskytte skatten !
Vi må jo ta vare på den o hellige skatt.
Så blir det et fint og rent og pent land med masse skatt vi kan bade øynene og tankene våre med.
Utenfor NAV-kontorer i det vidstrakte land kan vi henge opp store skilt med påskriften "arbeid gjør deg fri !".

Høres ikke dette bra ut Loewenstern ?

Anonym sa...

Altså - Ytelser fra NAV er en erstatning fra arbeidsinntekt. Det har seg dessverre slik at man skal være tilgjengelig for arbeid (nå også annen aktivitet for de som ikke enda er klar for arbeid) - og man skal da ikke være på ferie, men i rehabilitering eller arbeidsrelatert aktivitet. DET er hva pengene betales for. Om noen heller ønsker å ta seg en ferie, så dem om det. Det er lov det.

Men altså så har vi en sånn flott ordning i Norge som sier at så lenge du er på "veien" mot arbeid, eller avklares for uførepensjon, så vil du faktisk få en inntekt. Tenk det da.

Hvis du heller har lyst å ligge å sole deg i syden så er det ingen som nekter deg det. Men vi har dessverre ingen lov i Norge som sier at staten betaler deg for å være i syden. Og egentlig så er jo det bra da, for ellers var det mange som ville tilbragt masse tid i syden.

Tidsbegrenset uføreytelse var en ytelse som kom for noen år tilbake, og den gjorde ikke nytten sin. Ergo - den er borte. Uføre må derfor ikke søke om å få reise til syden. Uføre kan gjerne reise de. De på arbeidsavklaringspenger derimot, de kan ikke reise til utlandet uten å søke om dette. Sånn er det bare.

For dem som hadde tidsbegrenset uføre, og noen har det fortsatt - så gjelder det overgangsregler slik at de får godtgjort en del av det de taper med den nye ytelsen. Men utover de som allerede har tidsbegrenset uføreytelse for en periode fremover, så er dette altså noe som ikke lenger vil eksistere. Altså - det er ikke noe problem

Jeg syns det er flott at man ikke betaler folk for å reise på ferie. Eller - for all del, dersom jeg kunne tilbragt tiden min i varmen og likevel mottatt 66% av den inntekten jeg har i dag, da hadde jeg nok tilbragt masse tid i varmen. Men jeg jobber og har ikke mulighet til det.

Ytelse gjennom nav er en midlertidig ytelse for å hjelpe folk tilbake i arbeid. Altså - det er som et arbeid å regne og lønna, det er ytelsen. Nei, du opparbeider deg ikke feriepenger og sykepenger under den type lønn, men faktisk - selv om du ikke arbeider en prikk så opparbeider du deg de andre rettighetene. DET er jammen bra det. Få hjelp, få skolegang, få kurs - helt gratis, og i tillegg få betalt for det. Kan tenke det er mange andre land som skulle ønske de kunne få bare den ene biten.

Jeg er lei av all denne klagingen. Vi har det beste velferdssystemet som finnes. En del folk som trenger å se litt mer på seg selv - se hva de faktisk får, og utvise litt takknemlighet her. Å ja - jeg har vært der selv, og var evig takknemlig. Fikk ikke heller betalt når jeg var i utlandet, og det var faktisk helt greit. Jeg fikk skole og jeg trengte ikke jobbe meg i hjel ved siden av - i tillegg hadde jeg penger til å bo for. Ja, jeg fikk enda dekket reis til og fra skolen. Det er jammen ikke verst. De andre jeg kjenner måtte jobbe i tillegg, ta store studielån og de måtte også fint betale bussen sin helt selv.

Forskjell på folk her. Jeg er svært takknemlig for at mine landsmenn som har store studielån og måtte jobbe kvelder og helger - forbarmet seg over meg når jeg ble syk, og ga meg en sjanse til å starte på ny.

Anonym sa...

Noen spurte over her "hvorfor ha full lønn når man har influensa og ikke når man har for eksempel kreft?"

Hva slags spørsmål er det? Den med influensa har full lønn i den perioden de har influensa, 3 dager? 10 dager? Alle som har kreft har også full lønn i et helt år først - deretter går de over på en annen ytelse dersom de ikke er ferdig behandlet. Men selfølgelig får også de med kreft, på lik linje med alle andre, full lønn under sykmelding. Det er ingen forskjell her. Forskjellen er at de med langvarige sykdommer har brukt opp sykepengerettighetene sine. I norge har man rett på 100% sykepenger i 1 år - og det fantastiske er faktisk at dersom du bruker dette opp, ja da kunne det sett mørkt ut for mange. Men ikke i norge, nei - i norge har vi faktisk ytelser for også de som har brukt opp alle sykepengene sine. Vanvittig bra er det. Og alle disse dumme, teite folkene som blant annet sitter på NAV, de spytter inn mange, mange tusen kroner av lønna si, hver eneste måned - slik at de som ikke klarer å arbeide skal få penger til mat, klær, tv, godkjente ferier, gode middager, kino, øl, røyk - ja tenk det. NOe til naboer gitt!!

Anonym sa...

Herlig å høre om stakkaren som har gått to år på aap. Aap fantes faktisk ikke før for 11 dager siden. Dersom vedkommende ikke har hørt fra NAV så kan det jo tenkes at du har hatt midlertidig uføreytelse og de har tenkt de skulle gi deg fred fordi du er så misfornøy med dem? Men ettersom du faktisk virker å ikke vite hvilken ytelse du har, så er det vanskelig å føle særlig empati med kritikken din. Den første som kan hjelpe deg, det er deg selv. Og for å kunne gjøre det, så hjelper det å engasjere seg.

Og dersom du har hatt tidsbegrenset uføre i 2 år så har du hatt lov å reise til utlandet på ferie i inntil ca 4 uker - det vurderes litt. Dersom du har gått på attføring i 2 år og ikke hørt noe fra NAV, ja da har du jammen vært svært heldig. For i utgangspunktet skulle du vært stanset og stått uten penger for leeeeeenge siden da. Det er nemlig slik at dersom du er på attføring og ikke har aktivitet som fører mot arbeid, ja da blir du stanset.

Så her stemmer ikke historien du forteller.

Anonym sa...

Her står det alt sammen. Så her kan dere finne alle svarene i stede for å spekulere i ting som faktisk ikke stemmer med virkeligheten.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Anonym sa...

Seriøst? Hva med å sette seg inn i forholdene før meningene 'detter' ut? Her får du litt fakta: http://navref.blogg.no

Sommerjobb ville fortsatt være nyttig for deg.

Legg inn en kommentar