En kvinne i Trønderlag frøs i natt i hjel rett ved institusjonen hun var innlagt på, og dette var et resultat av at sykepleierne satt på Facebook, MSN og Twitter i arbeidstiden. Noe de har som vane å gjøre, om jeg leser mellom linjene på VGs nyhet.

Men jeg har kjent folk som har vært nattevakter i flere titalls år (også de årene uten Facebook), og dette er folk som har brukt tiden sin på alt fra sjakk til å lese bøker- dvs ikke holde et så skarpt øye til det de skal passe på som de egentlig skal.

Er det riktig å gi Facebook skylden?
Nå kan riktignok ikke vi dele ut skyld i denne saken da vi ikke har ytterligere kjennskap til den enn en artikkel i VG, men vinklingen i saken synes jeg blir litt dum.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det var helt sikkert ett privat sykehjem dette, for på de offentlige, der er alt i orden. Spesielt har de mye faglærte og nok personell tilgjengelig til enhver tid....

Anonym sa...

om det hadde vært flere private sykehjem, ville nok dødsstatistikken vært høyrere! Jeg antar at om Frp og Høyre hadde fått orden på det prosjektet i Spania som kostet skattebetalerne rundt 25 mill, så hadde vi kanskje hatt 1 dødsfall mindre? jeg tror ikke det... tragisk er det uansett!

Juveke sa...

En kan vel ikke gi Facebook skylden. Det spiller vel ingen rolle i det hele tatt hva nattevaktene har brukt tiden sin på, saken er jo den at de ikke har gjort den jobben de er ansatt til å gjøre og dermed fikk det en tragisk slutt. Og straff...jo det synes jeg er på sin plass. De mente sikkert ikke at dette skulle skje, men likevel var de godt informert om sikkerhetstiltak og pasientene de hadde ansvaret for.
De tok ett valg, dog ett dårlig valg....

T. Bjørnestad sa...

Dette er så vanvittig klare brudd på retningslinjer og krav til personer som skal ha ansvar for andres helse, at de burde avskjediges umiddelbart. En advarsel er på langt nær nok!

Anonym sa...

Riktig Juveke !
Her er det virkelig noen som ikke har gjort jobben sin slik de skal !!
Selvfølgelig kunne også ledelsen hindret tilgang til "sosiale medier på nett". For det er det fullt mulig å gjøre.....så blir ingen fristet. I denne saken virker de såkalte "sosiale..." rett og slett som usosiale steder !
Stein.

Anonym sa...

Det er ikke et privat sykehjem. Jeg vet det bor jeg kommer opprinnelig derfra og har vært der flere ganger. Det er bare halvgamle 50-åringe kjerringer som jobber der. Ikke noe uvanlig sånn sett. Se det hele fra deres ståsted, hver eneste natt skjer det absolutt ingenting og de må ha noe å få tiden til å gå med. Facebook er da rimelig naturlig.

Problemet i denne saken er ikke Facebook, twitter eller MSN eller hva det måtte være, det er at de unngikk de obligatoriske rundene sine. Det blir en annen sak. Den skal de følge uansett.

Ola heimvik sa...

Intet nytt dette, i kvinnherad der min mor lå på sitt siste hendte dette_:
mens jeg var der datt alarmsystemet UT, ingen gamle/syke kunne tilkalle hjelP.
Dette vare i 3 timer. Ingen ansatte reagerte?????!!!!!!
Jeg ga besjed på pauserommet der alle tilsynelatende var. Sikker ikke noe å gjøre når ingen ringte på HJELP. Kansje var det døende der slik som min MOR!
Opplærong dei fleste kan jo ikke støtte opp en gammel og knapt snakke norsk!!!!

Anonym sa...

De som var tilstede denne natten burde selvfølgelig bli oppsagt. De har jo indirekte medvirket til at et menneske er død. Problemet er bare at det er mangel på folk som vil ha slike jobber. Det er både helseskadelig og lite utfordrende å sitte på slik vakt på natten. Samtidlig er det dårlig betalt og jeg synes man skal være glad for at det finnes "halvgamle" som tar denne jobben.

Anonym sa...

Nattevaktene på sykehjem er vanligvis ganske rolige. Det er ikke uvanlig at pleierne bruker facebook, TV, film eller bøker for å få tiden til å gå. Jeg mener at disse personlige gjøremålene har lite med saken å gjøre. I dette tilfelle har pleierne sviktet. Etter min erfaring fra nattevakter på sykehjem der beboerne hovedsaklig er demente er det vanlig rutine å ta en runde for å sjekke at alle dører er låst. Alle beboerne skal også ha tilsyn annenhver time hvis ikke annet er avtalt. Jeg mener og tror at et dødsfall kunne blitt forhindret hvis pleierne hadde gjort jobben sin din natten!

Legg inn en kommentar