Puh!

har tidligere lest om Priusskandalen i Kristiansand, ettersom jeg selv har en prius digget jeg det ikke. men nå så jeg nettopp på VG TV at bremsen alltid er kraftigere enn motoren, og man kan sette giret i nøytral slik at bilen ruller videre som ingenting skulle skjedd...

Jeg er lettet, men jeg tenker også på ulykkesmannen. hvorfor han ikke bremset hardere enn motoren noensinne vil kjøre...

Uansett, med all panikken som foregikk i hodet hans skal jeg ikke dømme for mye.

Mvh Loewenstern.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vil på ingen måte anbefale deg å bremse... Skru heller av motoren. Vanlige bremser på vanlige biler vil miste all bremsekraft når de blir varme (Noe de vil når du bremser og gasser samtidig).

Anonym sa...

Ja bremsene er sterkere enn motoren helt til de går varm!!! Da har de effekt tilnærmet null. Dette er garantert et elektronisk/software problem. Dette vet vi som jobber med slike systemer.

Kongen sa...

åh... takk for alle kommentarer!

Anonym sa...

Bremsene blir ikke så fort varme!
Ja de blir varm, men de skal holde til å stoppe en bil i 150 km/t. Derfor.. fullt bremsetykk til bilen stopper.

Anonym sa...

Mye panikk kommer når slikt skjer,vg demonstrete hvordan dette kan gjøres i et rolig miljø,når man har hørt så mye rart i det siste så er det klart man blir stresset.Bra vg for at dere prøvde dette!!!!!!

Anonym sa...

Hvis bilen din ikke har bremser som klarer å stoppe bilen fra topphastighet er det noe galt med dem, og du bør snarest oppsøke verksted.

Ved gjentatte oppbremsinger fra høy fart kan bremsene fade, dvs at bremsevæska koker og det oppstår luftlommer, men en nedbremsing fra topphastighet til null er ikke noe problem med mindre bremsevæska er full av vann

Anonym sa...

Et annet alternativ er naturligvis å levere inn skiten og kjøpe en ordentlig bil.

Anonym sa...

Dette har ingenting med gulvmatte å gjøre! Dette er en alvorlig software feil, muligens også en sabotasje fra en software utvikler. Har bilen automatgir, er alt styrt av datamaskiner som kommuniserer over CAN bussene, også bremsene gjennom abs systemet. Bilene med problemer har alle automatkasser, merk dette!Inntil feilen er funnet burde alle bilene få kjøreforbud, eller installert en nødstopp bryter som kutter strømmen til de sorte boksene. Toyota er i deep shit, og kan gå konk fordi ikke tar dette alvorlig og bytter ut sw/elektronikken selvom dette blir dyrt.

Anonym sa...

Jeg holder en knapp på at det er noe galt med elektronikken. Det er ikke sikkert at folk kommer på at det går an å sette giret i fri, men ALLE vil automatisk bremse det de kan i en slik situasjon. Hadde elektronikken vært OK hadde da motoren blitt kvalt og bilen hadde stoppet. Men siden både gir og brems er "by-wire" så er du fucked hvis noe går galt med softwaren. Takke meg til en bil med clutch og manuell girkasse...

Anonym sa...

Alle bilister skal vite hvordan man nødstopper bilen. Det er skremmende at noen ikke vet det.
For de som ikke vet det:

1a. Trykk inn clutchen (hvis den finnes),eller
1b. Slå av motoren med tenningsnøkkelen
2. Trykk med full kraft på bremsen og samtidig dra i brekket.
NB! Når motoren er av må man trykke mye harder på bremsen for å oppnå samme bremseffekt. Styringa blir også mye hardere

Anonym sa...

Det som er det dumme med demoen til Vg, og dusten fra Toyota, er at de demonstrerer div, måter å stanse en Prius på, MED EN FEILFRI BIL !!!!!
Har vært innom noen nettsider fra USA, og der spekuleres det i Software feil, og da hjelper ingen av de demonstrerte metoder. Dette blir jus mat, hvem er ansvarlig. Toyota eller leverandør av softwaren ?????

Olav Alexander Mjelde sa...

yep, anonym.. er dette folk ikke skjønner.
I priusen er det visst også elektronisk nøkkel (som du kan ha i lommen og kjøre bilen!).

Du starter den med en startknapp på dashboardet.
Når bremser og gass er elektronisk styrt, nøkkelen egentlig bare er en "elektronisk nøkkel" og vi vet jo alle at håndbrekk ikke fungerer i høy hastighet.

Da har man få alternativer igjen.

Støtter også ditt utsagn om at det er teit å teste på en bil som har null feil.

Jeg tror det er kodefeil (software), ev. giverfeil eller dårlig kontakt.

Det kan jo også være kombinasjon av feilene.
Toyotas lobbyvirksomhet og spekulasjoner oma t dette har vært kjent siden 2005, er heller ei et positivt innslag.

Om det viser seg at det faktisk ER feil på bilene, vil muligens toyota gå konk.. Det er jo 30-40 dødsfall i USA, som de mener er pga. problemer med gasspedalen til toyota. 2010 modellen har visst også problemer med bremsepedalen.

Er vel dette man kan si er å spare seg til fant.

Anonym sa...

..Get Real,..
- Dette er nok ikke konspirasjon,..men enhver som kjenner til hvordan en bil "styres" idag, vet at det er en datamaskin som gjør "alt" det "mekaniske" ved bilens funksjoner idag..
- Har forresten vært det lenge..

Bilen din må kobbles til en teknisk service-host når den er inne til service, og dette er svaret på hvorfor det ikke nytter å slippe opp gassen.
Mattene ligger selvfølgelig ikke over pedalene i disse tilfellene.
Det er heller ikke mulig å bremse ned, for det styres jo også av ABS og TRACKTION systemer..
Og da når denne boksen kan klikke, så klarer man heller ikke å gjøre det enkle..sette bilen i fri..for denne spaken er jo også underlagt "datamaskinen" ombord...

Anonym sa...

Det er ikke teknisk mulig å ikke kunne bremse ned en bil som er løpsk, greit med gasspådrag, det kan forklares med cruisecontroll, men med bremser så er det en hydraulisk forbindelse som alltid vil virke også når motoren ikke går, på lik linje med en styring så er det et hjelpesystem for at bremser og styring skal bli lettere såkalt servo, det eneste du oppnår med å skru av motoren er er at bremser og styring blir tyngre MEN det vil fortsatt virke, det kommer sikkert frem etterhvert at fyren rett før han ringte sikkert kjørte for fort forbi en fototboks eller ikke greier å betale avdragene på bilen.

Anonym sa...

Ved en feilfri bil, så går det å bremse ned selv ved fullt gasspådrag, og da vil bremsene overstyre motoren. Men hvis det er som det påstås , software feil, så virker ikke denne funksjonen heller. I USA, heller de imot software problemer. Og vi skal heller ikke glemme at de ansatte i toyota sendte ledelsen et brev, vedr manglende sikkerhetskontroll ved produksjonen, allerede i begynnelsen av 2000 tallet, og ledelsen overså arrogant dette. Dette er offentliggjort, og ledelsen selv innrømmer dette. Lukter svidd av hele greia, ikke bare bremsene.

Anonym sa...

jaja, ser dere skriver mye rart nå, men toyota retter opp sine feil ved å ha gasspedal kampanje på alle bilene som feilen gjelder for. denne mannen det var snakk om i går kan umulig ha kjørt inn i autoværnet for å bremse ned. da hadde han hatt riper og bulker nedover hele siden på bilen. han har jo bare ødelagt forskjermen på bilen sin, noe som kan ha skjedd i en kolisjon før og han kanskje ikke hadde penger til å rette opp så han leker heller at gasspedalen har hengt seg opp. Denne mannen hadde i dag vært hardt skadet eller død om han virkelig hadde brukt autoværnet for å bremse ned fra 176 km/t. Priusen blir sperret på 160 km/t og da er det ikke mulig å kjøre i 176 km/t..

Anonym sa...

Eg har eigd over 40 forksjellige biler, deriblant Prius. Prius har vanlig 2 krets hydrauliske bremser med servoforsterker og mekanisk parkeringbrems.Uten servoforsterker (motor ikkje i gang)er hovedbremser noe svakere,en må
trykke hardere på pedalen. Dette systemet må alle bilmodeller ha, det fungerer uansett elektronikk-kollaps!!!Dette er sikkrhetskrav til alle kjøretøy. Å stoppe min Prius med gasspedal i bonn har eg jort på 5 ja5 forsjellige måter. 1 Bremsepedal. 2 parkeringsbrems. 3 gear i N. 4 P knapp. 5 Stoppknapp

Legg inn en kommentar