Var selv på ferie på Bali og besøkte Mount Batur, og en så tvilsom turistmagnet er det sjelden jeg har vært borti. Kan ikke skjønne at det ikke skjer flere ulykker enn det gjør med den sikkerheten som preger det området der. Ufattelig tragisk at det måtte et dødsfall til før noen i det hele tatt kom til å forstå at man må sikre områdene rundt en vulkan!

Det er bare å sørge med familie og bekjente av svensken som døde i en ufattelig tragisk ulykke på Bali. Nå håper jeg virkelig at myndighetene på Bali skjønner at det ikke er humant å drive en såpass liberal beskyttelsespolitikk på et slikt sted.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Sikre, hva mener du? At man skal asfaltere vei opp og bygge gjerder rundt alle plasser man kan falle?? Ånei du, å bevege seg i naturen har aldri vært trygt og kommer heller aldri til å bli det. Om det er på Bali eller i Norge spiller ingen rolle! Å gardere seg mot slike uhell er umulig. Skal man det må man holde seg hjemme!

Medfølelse til de som er rammet av denne tragiske ulykken!

Anonym sa...

og i tillegg bør det tilrettelegges for handikappede og uføre også.

Anonym sa...

hva med å legge til rette for handikappede og uføre også.

Unknown sa...

Det er en vulkan!!! klart det kan værra farlig.
Men kanskje guidene bør bli flinkere til og nekte vinglepettere og bli med på turer ditt.

Anonym sa...

med rett guide går det an å gjøre opplevelsen tryggere!

Anonym sa...

Vi har selv et ansvar når vi beveger oss i slikt terreng. Det ble for noen noen år siden diskutert om det skulle sette opp jernlenke over besseggen.Dette så turister hadde noe å holde seg i grunnet fare for å falle ned. Dette ble nedstemmt,da vi bryter inn i naturen og det er jo ikke meningen. Vi skal ha repsekt for fjellet og trå varsomt. Vi kan ikke ha støtsand og gummimatter alle plasser. Da blir all spenning borte. Føler med fam og venner til den avdøde.

Anonym sa...

Var der selv i januar i år, man nærmer seg kanten av egen fri vilje, kan gauiden jeg hadde med holdt god avstand fra kanten. når man ferdes i slikt terreg bør man kjenne til sine begrensninger og ikke ta sjanser, ulykker vil alltid skje. Medfølelse til familie og venner av den omkomne.

Eivind B sa...

Nå kjenner ikke jeg til hvordan en eventuell guidet tur til denne vulkanen markedsføres eller bedrives. Nå skal jeg passe meg for å være fordomsfull mot denne uheldige svensken, men jeg har sett folk i steinrøysa på vei opp til Prekestolen i sandaler og med en 3 mnd (liten mao) gammel baby i armene. Høyhelte bysko er også observert på vei opp Besseggen. Jeg syns det er mye viktigere at naturen får være naturlig enn at den skal sikres for å hindre respektløse turister fra å gjøre noe dumt.

Anonym sa...

Jeg har klatret Batur 4 ganger både med og uten guide. Overhodet ikke farlig, hvis man på død og liv ikke skal stå helt på kanten da. Sånn kan det gå. Too bad, men jeg klatrer gjerne igjen.

Anonym sa...

Jeg er enig med de ovenfor - naturperler er ikke nødvendigvis så lett å sikre. F.eks. på Kjerag har de ikke satt opp gjerde, men det mener jeg heller ikke at de burde. Man må være veldig forsiktig når man ferdes på slike plasser - dersom alle naturperler/fjelltopper/vulkaner skulle sikres ville de
a) ikke vært naturperler lengre
b) det ville kostet skjorta

Jeg har utrolig mye medfølelse som de som ble rammet av denne ulykken, det er utrolig tragisk når slikt skjer. Men på slutten av dagen kan man ikke "beskyttes" for alle mulige farlige sitasjoner, ved mindre man velger å holde seg hjemme.

Anonym sa...

Folk får begynne å ha respekt for naturelementene... Ingen med vettet i behold står å balanserer på toppen/kanten av en klippe eller vulkan ! Folk blir jo bare dummere og dummere for hver dag som går ! Derfor skjer slike ulykker - fordi ``supermenn`` ikke har peiling. De gjør seg bedre på diskotek.

Anonym sa...

Jeg er enig i alle kommentarer! Skulle tatt seg ut om Prekestolen f.eks hadde blitt gjerdet inn! I Norge er det som regel utlendinger som ramler ned ,- det samme gjelder vel på Bali? De lokale vet best å ferdes i sin egen natur.

Anonym sa...

Hva skal dere oppi der å gjøre? Reise til Bali for å fly opp i fjellet. Ja ja dere om det.

Anonym sa...

Min kondolasjon til familie og venner av den avdøde.

Anonym sa...

Monter en rulletrapp....

Anonym sa...

Denne saken er bare uendelig tragisk! Mine tanker går til de etterlatte som har fått et sjokk og utrolig stor sorg i dag!

Anonym sa...

Svensken var en kollega av min mann... vi fikk vite det i dag at det var han. Så ufattelig trist å komme hjem til en slik nyhet. Tenker på familien hans...

Legg inn en kommentar